پاراج
مجله
معرفی
فیلم
معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402

معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402

کاظم ظریف - بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1403 |  دیدگاه: 0 |  

0/10

0 نفر
معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402

فیلم های سینمایی ایرانی در سال 1402 شروع خوبی داشتند و تا این لحظه شاهد استقبال بالایی از سوی مخاطبان بوده‌ایم. ما در این مقاله از وب‌سایت پاراج قصد داریم تا به معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402بپردازیم.

سینمای ایران آثاری زیادی در طول سال تولید می‌کند. در این بین برخی از آثار سال‌ها همچنان در صف اکران انتظار می‌کشند تا پس از بررسی‌ و صدور مجوز روی پرده نقره‌ای ظاهر شوند. درواقع شرایط اکران کار ساده‌ای نیست و از پروسه‌های مختلف و زمان‌بری برخوردار است. امّا در میان فیلم‌های تولید شده تنها برخی از آن‌ها با خوش اقبالی استقبال مخاطبان روبرو می‌شوند. به‌طور کلی در بین فیلم های تولید 1402 برخی از آن‌ها، آثار چندان جالبی نیستند که بتوانند توجه مخاطبان و منتقدین را به خودشان جلب کنند. در همین راستا ما در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های ایرانی 1402 خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله در پاراج با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402

به‌طور کلی انتخاب بهترین فیلم معیارهای مختلفی دارد که سلیقه عموم مخاطبان و میزان فروش از مهم‌ترین فاکتورهای این امر محسوب می‌شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا براساس فروش به معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402 بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

این فیلم از پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران در سال 1402 بود که نه تنها رکورد بالاترین فروش در سال جدید را بدست آورد، بلکه در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هم قرار گرفت. هرچند برخی این اثر را کمی کپی از نهنگ عنبر می‌پندارند، امّا به هر حال فیلم فسیل در جذب مخاطب عملکرد مثبتی داشت. اسی، سعید و صفا، عضو گروه موسیقی بلک داگز هستند، برای معروفیت و موفقیت دست به هر کاری می‌زنند؛ مثلاً اسی به دنبال اجرای برنامه جلوی اعلیحضرت است و صفا با سرودن ترانه‌های اعتراضی سعی دارد تا محبوبیتی میان مردم بدست بیاورد. امّا طولی نمی‌کشد که آن‌ها به خاطر ترانه‌های اعتراضی گرفتار زندان ساواک می‌شوند.

فیلم سه کام حبس از جدیدترین فیلم های ایرانی 1402 به‌شمار می‌رود که نویسندگی و کارگردانی آن را سامان سالور برعهده داشت. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. هم‌چنین این اثر در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به اکران درآمده و جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است. داستان فیلم درباره زوجی به نام‌های نسیم و مجتبی است که به تازگی صاحب فرزندی شده‌اند. آن‌ها در جنوب شهر تهران ساکن هستند و زندگی خوب و ساده‌ای دارند. امّا روزی مجتبی بر اثر حادثه‌ای اتفاقی تصادف می‌کند و همسرش متوجه می‌شود که او ساقی مواد مخدر بود و حالا بدهی زیادی دارد.

فیلم ویلای ساحلی اثری جدید از کارگردان صاحب سبک سینمای ایران کیانوش عیاری است. در این فیلم کمدین‌های محبوبی چون رضا عطاران و پژمان جمشیدی برای نخستین بار مقابل هم به ایفای نقش پرداختند. داستان ویلای ساحلی روایتی از یک  خانواده‌ روستایی است که به عنوان سرایدار قرار شده تا مدت 6 ماه از ویلایی نگهداری نمایند. صاحب ویلا شخصی به نام چاوش قرار است برای دانشگاه دخترش 6 ماه در خارج از ایران ساکن شود و ویلا را به یونس با بازی پژمان جمشیدی) و همسرش (ریما رامین‌فر) به امانت می‌گذارد. آن‌ها با سه فرزند خودشان به ویلا نقل مکان می‌نمایند. ولی برادرزن یونس که نقش آن را رضا عطاران ایفا می‌کند با ورود به خانه داستان‌هایی عجیب و بسیار خنده‌دار را رقم می‌زند. این اثر سینمایی به واسطه کارگردانی با تجربه چون عیاری و حضور دو کمدین محبوب، فروش بالایی را در اولین اکران خود تجربه نمود.

همچنین بخوانید:

فیلم آهنگ دو نفره یکی از جدیدترین فیلم‌های سینمایی 1402 است که آرزو ارزانش کارگردانی آن را برعهده داشت. داستان این فیلم درباره یک خواننده از طبقه مرفه و فردی است که خانواده او به‌واسطه کتاب قانون اقدام به باج‌گیری می‌کنند. این فیلم در گیشه زیاد موفق نبود و نتوانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب نماید. امّا چنانچه به دنبال سرگرمی و فیلم کمدی هستید، تماشای این فیلم خالی از لطف نخواهد بود.

این فیلم به کارگردانی محمدحسین لطیفی و به نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در سال 1401 تولید شد. فیلم غریب در واقع روایتی از زندگی شهید محمد بروجردی است. این اثر در جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت شد. داستان این فیلم در بین سال‌های 1357 تا 1359 رخ می‌دهد که کومله و دموکرات در کردستان شورش کردند و محمد بروجردی مامور شده تا دوباره شهر را آرام کند.

کت چرمی عنوانیک اثر سینمایی ایرانی به کارگردانی حسین میرزامحمدی است که کامران حجازی تهیه‌کنندگیآن را برعهده داشت و در سال 1401 ساخته شد. این اثر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد. در فیلم کت چرمی محمدحسین مهدویان هم به عنوان مشاور کارگردانحضور دارد. داستان این اثر سینمایی درباره شخصی به نام عیسی فرهمند با بازی درخشان جواد عزتی است که سمت بازرس سازمان بهزیستی به عهده دارد. او در حین بررسی تخلفات مالی در یکی از مراکز، با خبر از یک باند فساد اقتصادی و ترانزیت مواد مخدر به واسطه دختران بد سرپرست می‌شود. فرهمند بر حسب وظیفه و انسانیت در تلاش است تا دست این باند کثیف که در کشور قدرت زیادی دارد را رو کند.

فیلم عروس خیابان فرشته که در سابق عروس هندی نام داشت، اثری به کارگردانی مهدی خسروی است. تهیه‌کنندگی این فیلم را محمدرضا شریفی‌نیا برعهده داشت که در سال 1399 ساخته و اسفند 1401 اکران شد. محوریت داستان فیلم درباره خانواده مهاجر است که سالیان دراز در منزلی واقع در خیابان فرشته زندگی می‌کنند. در واقع مالک اصلی این خانه دایی خانواده است که پس از سال‌ها با عروس خود به ایران بازمی‌گردد و می‌خواهد آنجا را بفروشد. به موجب این اتفاق خانواده مهاجر هم با چالشی جدی و بزرگ مواجه می‌شوند.

بچه‌های طوفان یک فیلم ایرانی به نویسندگی عبدالجبار دلدار و پروانه مرزبان است که کارگردانی صادق صادق دقیقی بر عهدده داشت. این فیلم بالاخره در سال 1402 پس از چهر سال توقیف به نمایش درآمد. داستان این اثر سینمایی درباره اثر سیل و طوفان شدیدی است که تعدادی از مردم جان خود را از دست داده‌اند، رضا با دوستانش تصمیم می‌گیرند تا هر طوری شده کمک حال خانواده و مردم باشند. فیلم بچه‌های طوفان 5 جایزه در حوزه کودک و نوجوان را از آن خود کرد.

فیلم خط استوا اثری کمدی به کارگردانی اصغر نعیمی است که در سال 1398 تولید شد. داستان این فیلم رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال را روایت می‌کند که جهت عقد قرارداد با زین‌الدین زیدان به جزیره بالی راهی می‌شوند. در واقع همین اتفاق عامل شکل‌گیری ماجراهایی می‌گردد که موقعیتی طنز در این فیلم را رقم می‌زند. بخش‌هایی از فیلم خط استوا در جزیره بالی اندونزی فیلمبرداری شده‌ است.

فیلم جنگ جهانی سوم اثری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی است. پلتفرم نماوا سرمایه‌گذاری این فیلم را برعهده داشت که اولین بار در جشنواره ونیز به اکران درآمد. به موجب این حضور، فیلم جنگ جهانی سوم جایزه‌های بهترین فیلم و بهترین بازیگر (محسن تنابنده) را برای عواملش به ارمغان آورد. علاوه بر جوایز مذکور، این فیلم دو جایزه در جشنواره‌های توکیو و استانبول را کسب کرد. هم‌چنین در مراسم اسکار نیز فیلم جنگ جهانی سوم به عنوان نماینده ایران معرفی شد. داستان این فیلم درباره مردی به نام شکیب با بازی محسن تنابنده است که پسرش را در حادثه زلزله از دست داده و قادر نیست با این واقعیت تلخ کنار بیاید.

این فیلم در هنگام نگارش این مقاله هنوز روی پرده سینماهاست و با توجه به اینکه تازه اکران شده تاکنون از فروش خوبی برخوردار بوده است. یقه سفیدها از آن دست فیلم‌های توقیفی است که در سال 1399 ساخته شد. کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم را شهرام مسلخی برعهده داشت. داستان فیلم از این قرار است: پسری که سال‌ها از پدرش هیچ خبری ندارد به‌طور کاملاً اتفاقی متوجه این نکته می‌شود که پدرش یکی از مسئولین بالا مرتبه در کشور است. او تصمیم می‌گیرد تا هر طور که شده وارد زندگی یقه سفیدها بشود. این اثر به لحاظ اکران، یک فیلم ایرانی جدید 1402 محسوب می‌شود که باید دید در ادامه روند فروشش به کجا خواهد رسید.

دستهٔ دختران اثر ایرانی به کارگردانی منیر قیدی است که برای اولین بار در 15 بهمن 1400 در جشنوارهٔ فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم با نقدهای ضد و نقیضی از سوی منتقدان همراه شد . پس از دو سال توقفیف بالاخره در 1402 به نمایش درآمد. نقدهای  در فیلم دستهٔ دختران اثر ایرانی بیشتر زمینهٔ نقض فیلم‌نامه بود که واکنش‌هایی عجیب را در پی داشت. اما جالب اینجاست که  فرشته حسینی برای بازی در این اثر سیمایی دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد. 

فیلم آیه‌های زمینی، ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی، در سال ۱۴۰۲ به عنوان تنها فیلم بلند ایرانی در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد. این فیلم به زندگی روزمره افراد از طبقات مختلف جامعه ایران می‌پردازد که با محدودیت‌ها و چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فیلم به دلیل سبک بصری و شیوه روایت خود شناخته شده است. بازیگران در صحنه‌های کوتاه، شخصیت‌هایی پیچیده و تمام‌عیار را به تصویر می‌کشند، و هیچ لحظه‌ای از فیلم بدون تأثیر باقی نمی‌ماند. طراحی صدا، مکان و شخصیت در این فیلم بسیار حائز اهمیت است و به خلق فضایی دینامیک کمک می‌کند که تجربه بیننده را غنی‌تر می‌سازد.

آیه‌های زمینی همچنین با نمایش تصویری زندگی کسانی که با شرایط سخت‌ روزمره روبرو هستند، نظر بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرده است. موقعیت‌های مختلف فیلم با طنز تلخ و بی‌نظیری به تصویر کشیده شده‌اند که جامعه ایرانی را با تمام پیچیدگی‌ها و تناقضات آن نشان می‌دهد.

فیلم ورود و خروج ممنوع، به کارگردانی و نویسندگی امید آقایی جلیانی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته، یک اثر سینمایی ایرانی است که در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و در آذر ماه ۱۴۰۲ اکران عمومی خود را آغاز کرد. این فیلم در ژانر کمدی اجتماعی قرار دارد و مدت زمانی حدود ۹۰ دقیقه دارد.

داستان فیلم حول محور یک روحانی به نام حاج یونس می‌چرخد که در نتیجه اتفاقاتی، به عنوان مسئول عقیدتی در یک زندان قرار می‌گیرد. در این مسیر، با زندانیان مختلفی برخورد می‌کند و این تجربیات منجر به رویارویی او با چالش‌های اخلاقی و اجتماعی می‌شود. نحوه رفتار زندانیان و موقعیت‌های متفاوتی که برای حاج یونس به وجود می‌آید، لحظات جالب و موقعیت‌های کمیکی ایجاد می‌کند که تماشای آنها خوشایند است.

بازیگران مطرحی چون اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، نیوشا ضیغمی، علی صادقی، و محمدرضا هدایتی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند، که ترکیبی از ستارگان کمدی و بازیگران نسل جدید سینمای ایران را شامل می‌شود. این فیلم علاوه بر بخش‌های کمدی، جنبه‌های موزیکال نیز دارد که باعث ایجاد فضایی شاد و سرگرم‌کننده در طول فیلم می‌شود.

فیلم سینمایی هتل، کمدی ایرانی به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته، در سال ۱۴۰۲ تولید شده است. این فیلم داستان پیچیده‌ای دارد که در آن شخصیت‌های مختلف در یک هتل با یکدیگر درگیر می‌شوند، و هرکدام داستان‌هایی دارند که باعث ایجاد تعلیق و کمیک در طول فیلم می‌شود. پژمان جمشیدی و محسن کیایی از بازیگران اصلی این فیلم هستند که به ترتیب نقش‌های رامین و مسعود را بازی می‌کنند.

رامین که به تازگی ازدواج کرده، درگیر یک ماجراجویی با همسر سابق خود، سهیلا، می‌شود که او را به یک سفر دعوت می‌کند تا پولی از عمه‌اش قرض کنند. در همان زمان، مسعود، رئیس رامین، نیز در همان هتل حضور دارد و قصد دارد به همسرش خیانت کند و با منشی‌اش ازدواج کند. همسران آن‌ها نیز بی‌خبر از این ماجراها به هتل می‌آیند و داستان به مرور پیچیده‌تر می‌شود.

فیلم شهر هرت، ساخته کریم امینی، در سال ۱۴۰۱ تولید شده و در ژانر کمدی اجتماعی قرار دارد. داستان فیلم دنبال کردن ماجراهای پرویز و پرستو، خواهر و برادری کلاهبردار است که با نقشه‌های خلاقانه و پیچیده، سعی در کسب درآمد از خانواده‌های ثروتمند دارند. پرویز، با استفاده از یک آمبولانس نعش‌کش، به عنوان ورود به خانه‌های افراد متوفی و با همکاری پرستو که خود را به عنوان همسر متوفی معرفی می‌کند، شرایطی را برای اخاذی فراهم می‌آورد.

در یکی از ماجراهایشان، پرستو و پرویز با شخصی به نام سالار روبرو می‌شوند که قصد دارد با جعل مرگ خود از کشور فرار کند. این دو برادر و خواهر سعی می‌کنند از این موقعیت نیز به نفع خود بهره‌برداری کنند، اما با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شوند که آن‌ها را در موقعیت‌های غیرمنتظره قرار می‌دهد.

شهر هرت با بازی پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی، و بابک کریمی، به عنوان بازیگران اصلی، توانسته است نظر مخاطبان را به خود جلب کند. فیلم با ترکیبی از کمدی و عناصر اجتماعی، به نقد و بررسی برخی معضلات اجتماعی مانند فساد و اختلاس پرداخته و در عین حال، لحظاتی شاد و سرگرم‌کننده را برای تماشاگران فراهم آورده است.

فیلم آشیل، ساخته‌ی فرهاد دل‌آرام، اثری سینمایی است که با همکاری ایران، آلمان و فرانسه تولید شده و در جشنواره‌های بین‌المللی مختلفی از جمله تورنتو و رم به نمایش درآمده است. داستان فیلم برگرفته از تجربه‌ای شخصی است که کارگردان در یک بیمارستان داشته و بر پایه‌ی آن، داستان پیچیده‌ای از مواجهه با مشکلات انسانی و اجتماعی را روایت می‌کند.

در مرکز داستان، شخصیتی است که در تلاش است تا با شرایط دشواری که با آن روبرو می‌شود، کنار بیاید و به نوعی، این شرایط را به فرصتی برای بازتاب دادن چالش‌های بزرگ‌تر تبدیل کند. فیلم به درونمایه‌های عمیق انسانی و تجربه‌های شخصی که می‌توانند بر تماشاگران تأثیر بگذارند، می‌پردازد.

با نگاهی به پیشینه‌ی حرفه‌ای دل‌آرام و سایر هنرمندان درگیر در پروژه، آشیل نشان‌دهنده‌ی دیدگاه‌های نو در سینمای ایران است که تلاش دارد تا با نگاهی متفاوت و عمیق، داستان‌هایی را به تصویر بکشد که مخاطبان بین‌المللی را نیز خطاب قرار دهد. این فیلم با استفاده از تکنیک‌های روایی خلاقانه و داستان‌پردازی قوی، تجربه‌ای متفاوت را برای تماشاگران به ارمغان می‌آورد و توانسته است در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین قرار گیرد.

فیلم مقیمان ناکجا ساخته شهاب حسینی، بر اساس نمایشنامه‌ای از اریک امانوئل اشمیت با عنوان مهمان‌سرای دو دنیا شکل گرفته است. این اثر سینمایی، درامی عمیق و تأمل‌برانگیز است که به بررسی مفاهیمی چون زندگی و مرگ می‌پردازد. داستان در مکانی شبیه به مهمان‌سرا آغاز می‌شود، جایی که شخصیت‌ها به نظر می‌رسد در بین زندگی و مرگ گیر افتاده‌اند.

شخصیت اصلی فیلم، جوانی است که به طور ناگهانی خود را در این مهمان‌سرای عجیب و غریب می‌یابد و با گذشت زمان متوجه می‌شود که این مکان بیش از آنکه یک سرپناه معمولی باشد، نقطه‌ای بین دو جهان است. این فیلم با استفاده از لوکیشن‌های ثابت و تمرکز بر تحلیل شخصیت‌ها، به کاوش در ذهن و زندگی آن‌ها می‌پردازد و تلاش می‌کند تا تأثیرات روانشناختی و اجتماعی وضعیت آن‌ها را به تصویر بکشد.

فیلم هاوایی، به کارگردانی بهمن گودرزی و با بازی امین حیایی و امیر جعفری، یکی از تازه‌ترین کمدی‌های سینمای ایران است که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شده است. داستان فیلم در مورد بوکسوری به نام صمد است که تصمیم می‌گیرد برای پیشرفت در حرفه خود به هنگ‌کنگ مهاجرت کند، اما در آنجا با ماجراهای ناخواسته‌ای روبرو می‌شود که او را به شخصیتی معروف در فضای مجازی تبدیل می‌کند.

هاوایی پس از چالش‌های ناشی از پاندمی کووید-19 به تولید رسیده و بخش‌هایی از آن در ماکائو فیلم‌برداری شده است. فیلم با طنز و سرگرمی خاصی که دارد، توانسته در گیشه سینماهای ایران رکورد فروش افتتاحیه را به نام خود ثبت کند و به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کمدی سال مطرح شود. این اثر با همکاری‌های مکرر حیایی و گودرزی نشان از ادامه‌ی همکاری‌های موفق بین این دو در عرصه سینمایی دارد.

فیلم آخرین تولد به کارگردانی نوید محمودی، یک اثر درام اجتماعی است که به تصویر کشیدن زندگی در افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت می‌پردازد. داستان این فیلم در شهر کابل روایت می‌شود و به زندگی یک خانواده تحت تأثیر تغییرات سیاسی و اجتماعی عمیق در کشورشان می‌پردازد.

در مرکز داستان، شخصیت‌های اصلی، ثریا و فهیم، زوجی هستند که در شب تولد ثریا، خبر فرار رئیس‌جمهور و تصرف کابل توسط طالبان زندگی آنها را دگرگون می‌کند. این خبر شروع کابوسی است که نه تنها برای آنها بلکه برای تمام زنان در افغانستان فرا می‌رسد، زیرا با بازگشت طالبان، زندگی آن‌ها با محدودیت‌ها و ترس‌های بسیاری روبرو می‌شود.

فیلم‌برداری این فیلم عمدتاً در یک خانه با معماری سنتی افغانستانی انجام شده و تمام دیالوگ‌ها به زبان محلی افغانستانی است، که ممکن است برای برخی تماشاگران ناآشنا باشد. با این حال، کارگردان با ظرافت‌های سینمایی حضور طالبان را منتقل کرده است، بدون اینکه خشونت مستقیمی نشان دهد.

در کنار الناز شاکردوست که نقش ثریا را ایفا می‌کند، پدرام شریفی نیز در نقش فهیم ظاهر شده است. این دو بازیگر به خوبی توانسته‌اند احساسات و چالش‌های شخصیت‌های خود را در شرایط دشوار کابل به تصویر بکشند.

فیلم حدود ۸ صبح به کارگردانی منوچهر هادی، درامی اجتماعی است که به بررسی تأثیرات ارتباطات مدرن و شبکه‌های اجتماعی بر روابط شخصی می‌پردازد. داستان این فیلم درگیری‌های زناشویی و سوءتفاهم‌هایی را روایت می‌کند که از یک پیامک اشتباه آغاز می‌شوند و به تدریج به چالش‌های بزرگ‌تری بدل می‌گردند.

امیر، شخصیت اصلی فیلم، پس از دریافت پیامکی ناشی از اشتباه، به اشتباه گمان می‌کند که همسرش به او خیانت کرده است. این سوءظن و بدبینی به سرعت منجر به رویدادهایی می‌شود که زندگی آن‌ها را دستخوش تغییرات عمده می‌کند. این فیلم با نگاهی عمیق به مسائل روابط زناشویی و تأثیرات فناوری‌های جدید بر آن، به تصویر کشیدن تبعات روابط شکننده‌ای می‌پردازد که تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

در نهایت، حدود ۸ صبح نه تنها به عنوان یک اثر دراماتیک و اجتماعی، بلکه به عنوان یک بررسی انتقادی از روابط مدرن و چگونگی اثرگذاری فناوری‌های ارتباطی بر آن‌ها، قابل توجه است. این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک اتفاق کوچک می‌تواند به سرعت به یک بحران عمیق تبدیل شود و تبعات آن تا چه اندازه می‌تواند در زندگی افراد تأثیرگذار باشد.

فیلم مجنون به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، یک درام جنگی و بیوگرافیکی است که زندگی و حماسه‌های شهید مهدی زین‌الدین و برادرش مجید را به تصویر می‌کشد. این فیلم از منظر سینمای دفاع مقدس ایران، به عنوان یکی از ژانرهای درخشان شناخته می‌شود و در جشنواره فیلم فجر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

مجنون بر بخش‌هایی از حیات شهید زین‌الدین متمرکز است، که یکی از فرماندهان کلیدی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران جنگ ایران و عراق بود. او و برادرش در جزیره مجنون، یکی از مناطق مهم نبرد، نقش‌های به‌یادماندنی داشتند و سرانجام در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند.

کارگردانی و نگاه هنری مهدی شامحمدی در این فیلم به خوبی توانسته است تصویری معتبر از زندگی و فداکاری‌های این شهید بزرگوار و دیگر شهدای دفاع مقدس ارائه دهد. فیلم توسط حمید نجفی‌راد تدوین شده و مجید انتظامی موسیقی متن آن را ساخته است، که هر دو در حوزه‌های خود شناخته شده و برنده جوایز متعددی هستند.

فیلم آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری، یک درام اجتماعی است که نخستین بار در چهل و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر اکران شد. داستان فیلم حول محور شخصیتی به نام یونس می‌گذرد که صاحب یک معدن است و با کشف یک فیروزه کمیاب، زندگی‌اش وارد مسیری پرمخاطره می‌شود.

در این فیلم، مهران احمدی و مهران غفوریان نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند و سایر بازیگران نظیر سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، و روح‌الله زمانی نیز در آن حضور دارند. بازیگران با توانایی‌های خود توانسته‌اند شخصیت‌پردازی‌های عمیق و احساسی را به نمایش بگذارند که تماشاگران را با لایه‌های مختلف داستان درگیر می‌کند.

فیلمبرداری آبی روشن توسط پیمان عباس‌زاده انجام شده و موسیقی فیلم را فرید سعادتمند ساخته است، که هر دو به خلق فضایی منحصر به فرد در فیلم کمک کرده‌اند. تدوین این اثر را نیز حسین جمشیدی گوهری برعهده داشته که توانسته است ریتم مناسبی به تصاویر و صحنه‌ها ببخشد.

فیلم احمد به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، درامی اجتماعی است که با نگاهی به حادثه زلزله بم و نقش شهید احمد کاظمی در آن، ساخته شده است. داستان فیلم در ۱۸ ساعت ابتدایی پس از زلزله می‌گذرد و به تلاش‌های این شهید برای نجات جان آسیب‌دیدگان می‌پردازد، که شامل فراهم کردن امکانات پزشکی و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده‌ی فرودگاه کرمان برای انتقال مجروحان است.

بازیگرانی چون تینو صالحی و توماج دانش بهزادی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و تلاش داشته‌اند تا شخصیت‌های خود را به شکلی واقع‌گرایانه به تصویر بکشند. با این حال، برخی نقدها به فیلم اشاره دارند که ساختار فیلمنامه و پرداخت شخصیت‌ها ممکن است به خوبی عمل نکرده و باعث شده است که ارتباط مؤثری با مخاطب برقرار نشود.

فیلم احمد به عنوان یکی از آثار حاضر در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، توانسته توجه‌ها را به خود جلب کند و به نمایش درآمده است. این فیلم نه تنها به عنوان یک اثر سینمایی بلکه به عنوان یادبودی از شهید کاظمی و نقش او در زلزله بم تولید شده است، و تلاش کرده است تا داستانی انسانی و قهرمانانه را به تصویر بکشد.

سوالات متداول

1. بهترین و پرفروش ترین فیلم های ایرانی 1402 کدامند؟

در این مقاله سعی کردیم لیستی از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402 که تا به امروز در گیشه موفق عمل کردند را به شما معرفی کنیم. در این فهرست فیلم فسیل رکورد بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است.

2. از بین فیلم های ایرانی 1402، کدامیک در ژانر کمدی نیستند؟

سال 1402 تولید فیلم های کمدی ایرانی با رشد قابل توجهی رو به رو شد. اما اگر خیلی طرفدار این ژانر سینمایی نیستید، فیلم سه کام حبس و غریب می تواند گزینه های مناسبی برای پر کردن 2 ساعت از اوقات فراغت شما باشد.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی فیلم های سینمایی ایرانی 1402 که اکران شده‌اند پرداختیم. بدون شک در این لیست فیلم‌های بیشتری جای خواهند داشت، امّا همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، مبنای انتخاب این آثا صرفاً میزان فروش و استقبال مخاطبان بوده است. به‌طور کلی چنانچه یک فیلم هم در گیشه فروش خوبی نداشته باشد، لزوماً نشانه کیفیت پایین فیلم نیست.

امید است مقاله معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1402 برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل مقاله نظرات شخصی خود را در زمینه برترین فیلم سینمایی ایرانی جدید 1402 با ما در پاراج به اشترک بگذارید.

خدمات ارایه شده در پاراج، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می‌باشد و هرگونه بهره برداری و سوء استفاده از محتوای پاراج، پیگرد قانونی دارد.